Monday, December 20, 2010

Taman Negara Pahang : Part III

Malam terakhir aku di Taman Negara disudahi dengan makan malam yang sungguh sedap. Malangnya, kekenyangan tidak bertahan lama akibat aktiviti malam itu sungguh memenatkan. Walaupun penat, aku sedikit sebanyak belajar sesuatu yang berharga untuk pedoman dalam memperbaiki kehidupan sebobot aku.

Keesokannya aku menongkah arus dengan sampan jalur berenjin menuju ke kawasan perkampungan orang asli.

Aku disambut oleh Adam Lambert, orang asli berketurunan Batek selaku wakil kepada orang-orang asli di situ.

Adam Lambert ini, orangnya sangat 'koro' berambut kerinting halus dan gelap. Tetapi dia mengajar aku supaya menjadi orang yang sangat 'down to earth'. Dia seorang yang amat simple. Tiada loan kereta, tiada kad kredit, tidak perlu memikirkan soal kerja yang menekan. Anak-anak beliau tidak dihantar ke sekolah atas dasar tidak mahu terkongkong dengan segala undang-undang dunia.

Kehidupan beliau bergantung kepada alam hutan. Dari sekecil-kecil hal sehinggalah sebesar-sebesarnya. Aku kagum dengan manusia bernama Adam Lambert ini. Fasih berbahasa Batek, Melayu dan Inggeris!

Sampai di jeti Kuala Tahan, aku lupa pasal Adam Lambert dan segala hal positif berkenaannya yang boleh membimbing hidup ke arah kecemerlangan. Memang dasar tak masuk otak! aku salahkan bot dan jeram air yang buat aku lupa akan hal itu!


No comments:

Post a Comment