Tuesday, December 7, 2010

Kalau dah emaknya cikgu..

Separuh hari Wa termenung. 3 gelas nescafe Wa teguk sebab nak hadam kata-kata nasihat seorang Ibu. Belum kira pening kepala Wa sebab terhayun-hayun macam spring lepas kena tunjal! Akhirnya Wa ambil keputusan yang entri-entri Wa akan datang tidak akan ada lagi Wa Lu, Wa Lu.

Kata-kata nasihat seorang Ibu tinggi nilainya. Nak pula Mak Wa adalah Mak Wa, guru mendidik Wa di rumah dan guru displin Wa di sekolah. Jadi nilai dia Wa tak boleh hitung menggunakan kalkulator saintifik.

Benar katanya, Wa bukan Apek jual 'clorox', Wa bukan anak jalanan Indonesia yang terbiar. Wa anak cikgu! Kan lebih comel kalau guna ganti nama Dewan Bahasa.

Tapi tak semua anak cikgu cerdik. Ye dak? Ada yang lembab macam Wa. Tengok dari blog pun dah tau. Simple! Tatabahasa pun ke parit.

Tak apa. Biarlah orang-orang yang mahir dalam berbahasa je guna ayat perkataan tahap profesor madya. Untuk Wa, cukup dengan 'simple word' untuk bahan bacaan orang-orang macam Wa. Yang penting apa yang Wa nak cerita sampai elok-elok dalam otak. Cewah! Cakap macam ramai sangat orang baca blog Wa.

Jadi, entri akan datang Wa akan pakai 'Aku' dan 'Kamu'. Kalau I You nanti meremang pula bulu tengkuk.

2 comments:

  1. sangat kagum ngan anak cikgu ni.....best entri kamu...

    ReplyDelete
  2. terima kasih cekgu bahsa.. akan cuba perbaiki dari masa ke semasa...

    ReplyDelete