Wednesday, December 8, 2010

Rezeki

Rezeki yang kamu peroleh datangnya secara terus atau dari pelbagai punca. Kadang-kadang ianya datang dari punca yang tidak disangka-sangka. Dalam islam, kita diwajibkan untuk bermohon, bertawakal dan redha dengan apa yang kita terima.

Kamu bersyukur dan redha dengan rezeki yang kamu terima. Dalam pada itu, ada juga antara kamu yang terlalai dari mengucap syukur kepadaNya, apatah lagi meredhai dengan apa yang diperolehi. Tidak mengapa itu hak kamu.

Kamu jarang meneliti aspek dan transaksi rezeki itu. Asalkan ianya selamat di dalam poket kamu, yang lain adalah tidak penting bagi kamu. Tak perlu fikir panjang nak kaji-kaji, sebat saja. Kamu biasa mendengar orang kita menyebut 'rezeki anak' ketika kamu dilimpahkan dengan rezeki yang tersalur melalui anak itu. Jarang kedengaran atau tidak pernah terungkap rezeki mak, rezeki abang, kakak, adik, tok nenek atau rezeki kawan sekalipun dari mulut orang kita. Padahal, itu adalah saluran-saluran rezeki yang pernah datang kepada kamu.

Kamu tidak redha menjadi saluran rezeki kepada orang lain. Kamu marah bila Tuhan salurkan rezeki kepada hambanya yang lain melalui kamu. Pada masa yang sama kamu senyum sumbing menyambut rezeki yang disalurkan melalui orang lain kepada kamu.

Apatah lagi kalau dugaan yang datang. Ya! Dugaan. Bukankah di dunia ini dicipta semuanya berpasangan? apabila ada rezeki sudah pasti dugaan di sisi. Jadi mengapa kamu perlu sentap, marah dan jauh sekali untuk meredhai apabila dugaan yang datang kepada kamu baik secara terus atau melalui saluran-saluran tadi? Tidakkah kamu juga perlu bersyukur dan redha dengan segala dugaan yang datang sepertimana ketika kamu dilimpahkan dengan rezeki?

P/S : Hari ini aku kena belanja kawan aku lunch. Perlukah aku naik angin sebab rezeki makan lunch kawan aku hari ini disalurkan melalui aku?

No comments:

Post a Comment