Friday, April 20, 2012

PTPTN

Apa beza PTPTN dengan pembiayaan MARA, JPA, Petronas dan Yayasan Negeri?

Jika lulus cemerlang pinjaman bertukar menjadi biasiswa, kamu belajarlah 'kaw-kaw' jadi orang cemerlang.

Jika gagal, bayarlah balik. Anggaplah kamu bayar balik duit yang kamu pinjam dari Seng Heng buat beli handphone canggih, notebook untuk main games, rokok dan cover charge kelab malam. Janganlah susahkan PTPTN dan penjamin-penjamin kamu.

Kalau PTPTN ikat kamu, rasa macam tak kan? kerjalah rajin-rajin dan bayarlah dengan tenaga muda dan kepandaian yang kamu dapat.

Apa yang susah sangat?

Tetapi, kalau PTPTN bukan gaya gitu, kamu boleh andaikan PTPTN ini macam Ah Long. Mereka membantu dan membunuh pada masa yang sama. Bila sebut Ah Long, silalah jauhkan diri kamu.

PTPTN ni wujud zaman "yuppies", zaman ekonomi Malaysia sedang hiruk pikuk. Zaman yang mereka tahu, zaman "yuppies" ini zaman yang boleh buat untung besar.

Jadi, jika Kerajaan Malaysia menyediakan "free education at all level", UPSR, SRP, SPM, STPM, Sijil, Diploma, Sarjana dan apa segala, kamu hari ini pasti tercangak-cangak apabila ada orang mempromosikan PTPTN.

"Apa setan PTPTN ni? Aku belajar tinggi-tinggi, bayar tak sampai lima ribu, selebihnya negara Malaysia yang tercinta yang tolong aku bayar tau!" Mungkin ini yang kamu pekik sambil menyepak tulang pinggang promoter tersebut.

Baik, lima ribu itu harga yang saya rasa, harga mampu bayar untuk semua rakyat pelbagai lapisan tanpa meminjam untuk jadi manusia pandai.

Oleh itu, tak payahlah yang sudah meminjam PTPTN dan boleh bayar balik tu bongkak sangat sampai nak menghentam yang kurang kemampuan bayar balik. 

Yang belajar pun tak lulus, tak payahlah sibuk sama. Memanglah patut kena bayar balik sebab kamu bodoh! kamu perhabiskan duit rakyat untuk handphone, notebook buat main games, rokok, cover charge disko dengan awek tu buat apa?

Kesimpulannya, Pelajaran percuma untuk semua rakyat Malaysia bagi setiap tangga pengajian dan bayar balik jika kamu gagal kerana bodoh macam bangkai dalam pelajaran.

Ok, saya tajaan Yayasan dan saya kurang cemerlang dalam akademik. Tetapi saya lulus. Saya diarahkan membayar balik wang pembiayaan saya.

Saya bayar dengan tenaga, titik peluh dan ilmu yang saya dapat ketika belajar. Bukan dengan wang ringgit hasil daripada gaji saya.







No comments:

Post a Comment